Audio Expert in het nieuws

"Persoonlijke kwaliteit in het internettijdperk: hifizaak AudioExpert in Den Bosch kreeg mede hiervoor het predikaat ‘Beste Audio Video Zaak’. Maatwerk voor zowel simpele tv-beugels als dure thuisbioscopen wordt gewaardeerd."

Verslag door Jonathan Witteman en Fotografie door Rebecca Fertinel van de Volkskrant

Komt een man bij een hifizaak. Zegt-ie: ‘Ik wil een tv die in de vloer zakt.’ Een treurbuis vloekte maar bij z’n strakke interieur, vond de man, dus wilde hij een televisiescherm dat met één druk op een afstandsbediening in de parketvloer zou verdwijnen als hij uitgekeken was. ‘Dat kan’, zei AudioExpert-baas Peter van Tuijl (52) unverfroren. ‘En toen ging ik pas kijken of het echt kon’, lacht hij. Want dat bleek nog geen sinecure, zo’n verdwijnende televisie. ‘Het was vooral lastig dat de ruimte waar de televisie in zakt helemaal vochtvrij moet zijn en goed tegen warmte en kou moet kunnen. En de naadjes in de vloer moesten precies gelijk zijn aan de rest van het parket, er moest niets van te zien zijn als de tv ondergronds zat. Echt perfectie, hè! Het heeft dan ook wel een paar centen gekost, tegen de 20 duizend euro.’ ‘Tegen de 30 duizend euro’, zegt Van Tuijls compagnon Ronnie Smits (51). Het resultaat mag er zijn, laat Van Tuijl zien op een filmpje.

Als een soort automatisch inzinkbare verkeerspaal, maar dan eentje waarop je Netflix kunt kijken, verrijst het scherm in een seconde of twaalf onder het zachte gezoem van het liftsysteem uit de parketvloer. ‘Kijk, de speakers komen ook automatisch omhoog’, wijst Van Tuijl op de twee witte luidsprekers aan weerskanten van het scherm. ‘Winnaar Beste Hifi Winkel van Nederland’, staat gegraveerd op een zilveren, kleuterhoge bokaal in de etalage, pronkend tussen hagelwitte totempalen van luidsprekers. Voor het geval klanten de bokaal over het hoofd zien, dragen eigenaren Van Tuijl en Smits allebei een T-shirt met de tekst ‘AudioExpert, Winnaar Beste Audio Video Zaak’ Peter in het grijs, Ronnie in het blauw. Ze wonnen de prijs begin 2017, dankzij lovende commentaren van klanten, leveranciers, een mysteryguest en de vakjury van hifi-tijdschrift HVT. ‘Een verademing dat deze persoonlijke kwaliteit nog mogelijk is in dit internettijdperk’, citeerde HVT een klant. ‘Geen moeite is te veel’, zei een ander. ‘Wij verkopen geen apparaten, maar oplossingen’, is Van Tuijls motto. Smits en hij zitten aan de met nep-45-toerenplaatjes annex onderzetters bezaaide koffietafel in de winkel, geflankeerd door koptelefoons en luidsprekers. Met ‘een bakske koffie’ verwelkomen ze hun klanten, ongeacht of die nu op zoek zijn naar een simpele Sonos-versterker om Spotify mee te streamen of duizenden euro’s willen stukgooien voor luxe platenspelers, subwoofers of andere audiofiele delicatessen.‘Ik denk dat je vooral menselijk moet zijn en je eigen goed moet inleven in wat de klant wil, ik denk dat dat heel belangrijk is’, zegt Van Tuijl over wat een goede hifizaak maakt.

Voorversterker

‘Goed luisteren’, vult Smits aan. ‘En veel weten over de apparatuur hoe het klinkt, wat er goed bij elkaar past.’ ‘Kennis en ervaring hè, kennis en ervaring’, zegt Van Tuijl. ‘Als mensen hier binnenkomen en zeggen dat ze een Quad 33 voorversterker uit 1978 hebben, dan weet ik precies waarover ze het hebben, want met dat spul heb ik zelf ook allemaal gespeeld vroeger. Bijna alle audio hier heb ik thuis uitgeprobeerd. Als er een nieuwe versterker binnenkomt dan neem ik hem eerst mee naar huis.’ De audiovisuele oplossingen van Smits en Van Tuijl variëren van oordopjes, draaitafelmatten en televisiebeugels van een paar tientjes tot luidsprekersets en thuisbioscopen van een ton. Op z’n telefoon toont Van Tuijl een foto van de 100 duizend euro kostende thuisbioscoop die ze samen met een binnenhuisarchitect hebben gebouwd bij een (niet nader te noemen) bekende kapper: slangenleer omhult de 223 centimeter brede flatscreen, terwijl de bijna onzichtbaar in het plafond verwerkte luidsprekers samen met de uit de kluiten gewassen soundbars het geluid van voor naar achter en van links naar rechts over de taupekleurige achtzitsbank laten schallen. ‘Dat klinkt beter dan in de gemiddelde bioscoop’, zegt Van Tuijl. ‘Of nou ja, gelijkwaardig. Beter klinkt zo blufferig.’ ‘De artiest staat gewoon voor je neus!’, jubelt Van Tuijl even later in een van de luisterkamers van Audio Expert als de Texaanse folkzangeres Michelle Shocked het liedje Quality of Mercy inzet. ‘All you hypocrites and liars, in the temple seeking gain’, zingt ze, en het is inderdaad alsof ze middenin de kamer staat, net als gitarist Melvin ‘Wah Wah’ Watson, Motown-drummer James Gadson en basvirtuoos ‘Ready’ Freddie Washington, bekend van het basloopje uit Will Smith’s Men in Black. Allemaal te danken aan een 5000 euro kostende vacuümbuisversterker van McIntosh, een Aries G2 Streaming Transporter van 4200 euro en twee Dynaudio Confidence 30-luidsprekers van samen 19 duizend euro maar dan heb je ook wat. ‘Dit klinkt bijna live. Normaal bij een mindere stereoset komt het geluid uit de speakers, maar nu lijkt het als je je ogen dicht doet alsof er een hele band staat te spelen in de kamer.’ Muziek is een driedimensionale kunstvorm: een producer verdeelt de instrumenten niet alleen van links naar rechts in het stereospectrum, maar ook van voor naar achter. Dit laatste gebeurt door galm toe te voegen: hoe meer galm, des te verder weg een instrument klinkt. Op krakkemikkige oordopjes of laptopluidsprekers gaat dat effect vaak grotendeels verloren. ‘Je hoort de zangeres en de achtergrondzangers op deze luidsprekers naast elkaar staan, en de drummer zit achterin, de gitarist staat er ergens tussenin je kunt bijna voelen hoe de bezetting op het podium zou zijn.’

Precisiewerk

Een goed geluid is ook precisiewerk, zegt Van Tuijl. ‘Als ik de speakers maar een klein beetje uitdraai naar rechts of links, kan dat de band al uit elkaar trekken of juist naar binnen duwen. De zitpositie van de luisteraar, de akoestiek van de kamer, daar houden we allemaal rekening mee als we bij een klant langsgaan.’ ‘Als je dit hoort, die mondharmonica en die stem van die man’, kondigt Van Tuijl het volgende nummer maar vast aan. ‘Die man’ is Bob Dylan, en het liedje dat Van Tuijl opzet is het broeierige Man in the Long Black Coat van het album Oh Mercy (1989). ‘Hoor je de vingers over de snaren glijden’, zegt Van Tuijl als de met delay overgoten dobrogitaar van Lanois pingpongt tussen de luidsprekers. En dan als Bob Dylan begint te zingen over tjirpende krekels en Afrikaanse bomen, dubbelgevouwen door ‘een orkaanbriesje’: ‘Een klant zei laatst: Als Dylan zijn tanden niet had gepoetst, had je het kunnen ruiken, zo realistisch is het geluid.’

Bron: Volkskrant